Asimmetrik informasiya (Aİ), yəni iqtisadi
sövdələşmələrdə hər iki tərəfin eyni səviyyədə informasiyaya malik olmaması,
müqavilə nəzəriyyələrində geniş analiz olunur. Satılan əmtənin keyfiyyəti haqqında
alıcının satıcı ilə müqayisədə bərabər məlumatının olmaması (əsasən malın keyfiyyəti əslində
aşağı olduqda) informasiya asimmetriyasi törədir. Asimmetrik informasiya
yanlış seçim (adverse selection), mənəvi xətər (moral hazard) və informasiya
monopoliyası kimi neqativ hallara səbəb olur ki, bu da özlüyündə bazar mexanizminin
lazımı şəkildə çalışmamasına səbəb olur.
2001-ci ildə mövzuya töhvəsinə görə
Nobel almış Akerlofun, avtomobil bazarı modeli (söhbət işlənmiş avtomobillər bazarından gedir) buna çox gözəl bir nümunədir.
Tutaq ki, avtomobil bazarındakı
avtomobilləri 2 qrupa bölmək olar: Limonlar (Lemons-Amerika məişət dilində alınandan
sonra keyfiyyətsiz olduğu məlum olan avtomobilə deyilir) və gilaslar (Cherries-yaxşı
keyfiyyətli avtomobil). Avtomobil alarkən bəzi keyfiyyət göstəricilərini, məsələn əvvəlki
sahibin avtomobili nece idarə etməsi, hissələrin keyfiyyəti, qəza tarixcəsi kimi
halları müəyyənləşdirmək olduqca çətindir.
Deyək ki, q istifadə olunmuş avtomobilin keyfiyyətidir və (0,1) aralığında dəyişir. Ona görə də bazara çıxarılan işlənmiş
avtomobillərin orta keyfiyyəti 1/2 dir. Bazarda q keyfiyyətli avtomobillərə 2/3q qiymətini
verməyə hazır olan çoxlu sayda alıcı var. Eyni zamanda bazarda öz q keyfiyyətli
avtomobillərini q qiymətinə satmaq istəyən kifayət qədər çoxlu sayda satıcı da var.
Əgər asimmetrik infiormasiya problemi olmasa idi avtomobillər (2\3q,q) aralığındakı hər hansı bir sövdələşmə qiymətinə satılacaqdı və hər kəs razı qalacaqdı. Amma Aİ
olduğuna görə alıcılar bazardakı orta keyfiyyətə görə avtomobil haqqında müəyyən qənaətə
gəlməli olurlar. Və ona görə də orta
keyfiyyətin -
qorta olduğu bazarda alıcılar
avtomobillərə 2\3qorta verməyə hazırdılar. Tutaq ki, bazarda tarazlıq qiyməti p dir. Bu
qiymətdə, avtomobillərinin keyfiyyəti p-dən aşağı olan satıcılar bazara avtomobillərini çıxarıb satmaq istəyəcəklər. Ona görə də bazardakı avtomobillərin orta keyfiyyət qiyməti p\2
olacaq. Təbii ki, hər bir alıcı max tələb olunan qiymətin 2\3 verməyə hazır
olduğu üçün alıcılar max (2\3)(1\2)p =3\4p verəcəklər. Və nəticədə heç bir
avtomobil satılmayacaq. Çünki 3\4p < p.
Modeli bele xülasə etmək olar:
Ai olduğu üçün keyfiyyətsiz avtomobil sahibləri avtomobillərini bazara çıxardıb yaxşı keyfiyyətli
avtomobil kimi göstərərək
satmağa çalışacaqlar və alıcılar da bunu bildiyindən bazardakı orta keyfiyyəti
nəzərə alacaqlar. Nəticədə bazardakı orta keyfiyyətdən artıq keyfiyyətə malik
avtomobil bazardan sıxışdırılıb çıxarılacaq və bazarda yalnız orta və ondan
aşağı keyfiyyətli
avtomobil qalacaq.
Bele çıxır ki, yaxşı keyfiyyətli
avtomobil sahibləri heç vaxt
avtomobillərini işlənmiş
avtomobil bazarına çıxarmayacaqlar və əgər
siz işlənmiş
avtomobil bazarından
avtomobil almaq istəyirsinizsə sizi orta və aşağı
keyfiyyətli avtomobillər gözləyir.
0 comments:
Post a Comment